סילבנה קמחי מן

15 פבר 20182 דקות

מחסן התרופות שבמוח - דייויד באטלר

המוח שלנו הוא באמת אחד הדברים המופלאים ביותר שיש, והמורכבות שלו עדיין לא פוענחה במלואה. לשמחתנו בשנים האחרונות נעשו מחקרים רבים לגבי תפקידו של המוח בכאב בכלל ובכאב כרוני בפרט.

אחד מהחלוצים שהובילו את המחקרים האלו היה דייויד באטלר.

בסרטון המקסים שצירפתי לפוסט דייויד באטלר (שכתב את הספר להבין כאב ביחד עם לורמיר שכיכב במספר פוסטים שלי) מסביר בצורה ברורה וגאונית מהו התהליך הכימי המתרחש במוחנו בכל מה שקשור לכאב.

דייויד מסביר כי למוח שלנו יש יכולת לייצר משככי כאבים חזקים פי כמה מכל משכך כאבים שאנו מכירים בתעשיית התרופות היום.

הוא מכנה את זה "מחסן התרופות שבמוח". דייויד מספר לנו כי ההחלטה האם לפתוח או לא לפתוח את מחסן התרופות מתקבלת במוחנו בשילוב החושים שלנו (ראייה, שמיעה, תחושה וכו'...) בשילוב עם חיישנים מיוחדים שיש לנו במוח.

  • דוגמא טובה לדרך הפעולה של המוח ניתן ללמוד מהסיפור על קבלת מכה בבוהן של הרגל בזמן חציית כביש עמוס. על המוח להחליט האם לאפשר לכאב לקרות (דבר שעלול להאיט אותנו בחציית הכביש) או לחסום אותו על ידי שחרור כימיקלים (ובכך לסייע לנו לחצות מהר את הכביש).

  • דוגמא נוספת שהוא נותן מתייחסת לספורטאים שלמרות פציעה בזמן תחרות או משחק חשוב "מחליטים" לא לחוש כאב עד סיום התחרות או המשחק. הכוונה שהמוח מחליט שכאב לא יעיל באותו רגע כי החשיבות של אותו משחק או תחרות חשובה יותר מתחושת הכאב.

  • דייויד ממשיך ונותן לנו גם דוגמה הפוכה למצב בו המוח גורם לנו לכאב מוגבר. הוא מספר לנו כי כאשר נדקור במחט נגן כינור באצבעות כף היד הוא יחווה יותר כאב מאשר אדם אחר כיוון שהחשיבות שמוחו מייחס לאצבעות כף היד (בהן הוא מנגן) גדולה יותר לעומת אנשים אחרים

דייויד מסביר כי כאשר אדם שומע אבחנה על מצב הדיסקים בגב שלו, על תהליך ניווני שעובר על חוליות הגב שלו ועוד דברים מפחידים, שאולי אינו ממש מבין, ברור כי המוח ינסה לגונן על אותו אזור על ידי הפעלת כאב וסגירת ארון התרופות שיש לנו במוח.

אין ספק כי כאב הוא מנגנון הגנה חזק מאוד אך לפעמים הוא נכנס לפעולה שלא לצורך.

דייויד טוען כי המפתח 🔑לפתיחת ארון התרופות שבמוחנו ולהפסקת הכאב (גם כאב מתמשך וכרוני) מורכב מכמה אלמנטים:

  • הבנה וידע על מנגנון הכאב ואיך גופנו עובד

  • תמיכה של הסביבה והמטפלים מסביבנו

  • מטרות ברורות וברות השגה

אשמח אם תשתפו את הפוסט הזה ותעזרו לי להגיע לעוד אנשים :)

או שתתקשרו עוד היום ונתאם לכם שיעור ניסיון 072-2122408 או הקליקו פה לשיעור ניסיון חינם שלכם,

סילבנה קמחי מן סטודיו קונטרולוג'י

#דרדיווידבאטלר #פרופלורימרמוזלי #להסבירכאב #מערכתהעצבים #סכנה #כאבכרוני #הקלהבכאב #כאב

    210
    0