האם יותר כואב בחורף???🥶🥶😣😣תקציר מתוך מאמר ב-YNET
top of page

האם יותר כואב בחורף???🥶🥶😣😣תקציר מתוך מאמר ב-YNET


מצרפת לכן.ם תקציר מאמר חמוד על הקשר בין קור לכאב שהתפרסם ב YNET לא מזמן.

בתור אחת שכל הזמן קר לה (אבל לא כואב לה כלום) אני רק יכולה להתנחם בזה שהחורף בארץ ממש קצר יחסית (אבל אין לי בעייה גם שנדלג עליו ישר לאביב 😁😁)


"אנשים המתמודדים עם כאב, מספרים לעיתים שמזג האוויר משפיע על עוצמתו - הן במצבי כאב שלאחר שבר או ניתוח במפרקים (גב, כתפיים, ברכיים ואחרים), והן במצבי כאב כרוני כגון פיברומיאלגיה ודלקות שונות. לעיתים, יש הרגשה שהכאב נעשה חזק יותר בקור, במזג אוויר גשום ובשינוי קיצוני של טמפרטורות. אחת השאלות השכיחות הנשמעות במרפאות כאב ובמרכזי פיזיותרפיה היא: "יתכן שבגלל הקור כואב לי יותר?


ידוע כיום כי כאב הוא חוויה אישית וסובייקטיבית, במסגרתה כל אדם חווה כאב בצורה שונה - גם אם פיזיולוגית המצב דומה. בנוסף, ידוע היום כי כאב מושפע מגורמים רבים - ביניהם:

  • מצבו הנפשי של האדם,

  • חוויות כאב בעבר,

  • התנהגות הסביבה

  • ותהליכים פיזיולוגיים שונים.



במחקר שפורסם לפני כשלושה חודשים במגזין היוקרתי Nature, חוקרים מאוניברסיטת מנצ'סטר שבאנגליה ניסו לענות על השאלה 'האם יש קשר בין מזג האוויר לעוצמת הכאב במצבי כאב כרוני?'.

הם עקבו במשך 15 חודשים אחר עוצמת הכאב של כ-3000 אנשים המתמודדים עם כאב כרוני ומצאו שאכן קיים קשר בין מזג האוויר לעצמת הכאב של הנבדקים.

עוצמת הכאב הייתה גבוהה יותר במזג אוויר קיצוני – בחורף, ובעיקר כשהיו רוחות חזקות.

במחקר נוסף שהתפרסם לפני כחודשיים, בכתב העת בריטיש מדיקל ג'ורנל (The BMJ), חוקרים מאוניברסיטת אוסלו בנורבגיה בדקו כ-6500 גברים ונשים בגילאי 30-67. הם מצאו כי בקרב אנשים שעובדים בסביבת עבודה קרה, השכיחות של כאב כרוני גבוהה מהממוצע באוכלוסייה. נתון מעניין נוסף הוא כי גם בקרב אנשים שלא עובדים בסביבת עבודה קרה במיוחד, אבל מרגישים לעיתים תכופות שקר להם מדי, קיימת שכיחות גבוהה של כאב במערכת שלד-שריר כגון כאבי צוואר, כאבי כתף וכאבים ברגליים.



מדוע בכל זאת מתלוננים על כאב כשקר?

למרות שהתופעה מדווחת ומתועדת, עדיין לא ברור מה המנגנון המדויק האחראי לה. עם זאת, הוצעו מספר מנגנונים משוערים העשויים להסביר תופעה זו:


1. ירידה בפעילות הגופנית גוף האדם, ובעיקר המפרקים והשרירים, זקוק לתנועתיות. הפעלת הגוף "משמנת" את המפרקים, מאפשרת זרימת דם תקינה בשרירים ובכך מפחיתה כאבים. בנוסף, בעת פעילות גופנית משתחררים בגוף חומרים כגון אנדרופונים, המסייעים לעלייה במצב הרוח ולהפחתת כאב. במזג אוויר חורפי אנו נוטים לבצע פחות פעילות גופנית, הימנע מהליכה בחוץ, ומעדיפים להישאר קרוב לאמצעי חימום או מתחת לשמיכה. הירידה בפעילות היא אחד הגורמים העיקריים לעלייה בכאב.


2. ציפייה לכאב כאמור, כאב הוא חוויה סובייקטיבית המושפעת מהמצב הרגשי שלנו. אחד הגורמים שיכולים להגביר את עוצמת הכאב הוא ציפייה לו, בעיקר אם הציפייה לכאב מלווה בפחד מפני הכאב וחרדה ממנו. אנשים הסובלים מכאב ממושך ומאמינים כי הקור יחריף את הכאב שלהם, עשויים לחשוש מהכאב שעתיד להתלוות לקור. עצם החשש והציפייה לכאב בתקופת החורף עשויים להגביר את הכאב. יתר על כן, לעיתים מטפלים ואנשי צוות רפואי מייחסים את העלייה בכאב למזג האוויר, ועקב כך משאירים את המטופל במעגל של ציפייה לכאב.


3. ירידה במצב הרוח סיבה משוערת נוספת היא שמזג האוויר החורפי, ההסתגרות בבית והפחתת מספר שעות האור גורמים לחלק מהאנשים למצב רוח ירוד. ידוע כי מחשבות שליליות ודכדוך יכולים לגרום לעלייה בכאב, ולכן יתכן שהאשם הוא לא במזג האוויר עצמו אלא ברגשות שהוא מעורר.


4. שינויים בלחץ הברומטרי מלבד ההשפעה של מזג אוויר החורפי על רמת הפעילות הגופנית ועל מצב הרוח, מחקרים מהשנים האחרונות מצאו הוכחות לכך שהעלייה בכאב קשורה גם באופן ישיר לשינויים במזג האוויר. מעניין כי נמצא שהגורם המשפיע ביותר על כאב אינו הירידה בטמפרטורה או הגשמים, אלא שינויים בלחץ הברומטרי. לחץ ברומטרי (לחץ אטמוספירי), הוא הלחץ שמפעילות מולקולות האוויר על פני שטח כדור הארץ. במזג אוויר חורפי ישנה ירידה בלחץ הברומטרי. ישנה השערה כי הירידה בלחץ הברומטרי משפיעה על הלחץ התוך-מפרקי, וכך לגרום לשחרור מוגבר של חומרים מעוררי כאב בתוך רקמות הגוף.


מה ניתן לעשות כדי למנוע את הכאב או להפחית אותו?


1. בצעו פעילות גופנית הנעת הגוף מזרימה יותר דם לשרירים, מחממת את הגוף ומשחררת חומרים משככי כאב ומשפרי מצב רוח. אם קר לצאת החוצה, ניתן לבצע תרגילים בבית. אם לא התאמנתם עד היום, רצוי להתחיל בפעילות הדרגתית ובמקרה הצורך להיוועץ עם איש מקצוע לפני תחילת הפעילות. חשוב לציין כי ההמלצה של ארגון הבריאות הבינלאומי היא לבצע לפחות 150 דקות בשבוע של פעילות גופנית בעצימות בינונית, למשל הליכה. אולם גם פעילות פחותה יותר יכולה להועיל.


2. מתן דעת על הקשר נפש גוף חשוב להבין כי המצב הרגשי משפיע על עוצמת הכאב שאנו חווים. אם אתם מרגישים כי אתם דרוכים וחוששים מכאב או שהמצב הרגשי שלכם ירוד, נסו לבצע פעילויות מרגיעות ולהימצא בסביבה חברתית תומכת. ניתן להיעזר בטכניקות כמו קשיבות (מיינדפולנס) וטיפול קוגניטיבי התנהגותי.


3. חממו את האזור הכואב ניתן להשתמש בכרית חמה או להיכנס לאמבטיה חמה. החימום צריך להיות נעים ולא מכאיב.


4. עסו את האזור ומרחו משחה מחממת קיימות בשוק משחות הנותנות תחושה של חימום. ניתן למרוח את המשחה תוך כדי תנועות עיסוי של האזור הכואב. העיסוי מזרים את הדם ונותן אפקט של חימום.


לסיכום, ישנן עדויות לכך שבמזג אוויר קר, ובעיקר כשישנן רוחות חזקות או שינוי קיצוני במזג האוויר, קיימת עלייה בעוצמת הכאב שאנו חווים. הסיבות לכך עשויות להיות הן פיזיולוגיות (כגון ההשפעה של ירידה בלחץ הברומטרי על מערכות הגוף) והן רגשיות (כגון מצב רגשי ירוד). בקרב אנשים הסובלים מכאב כרוני, עם בוא החורף והקור קיימות לעיתים קרובות מחשבות טורדניות ואופייניות הקושרות קור בכאב. מחשבות אלו יוצרות ציפייה לכאב כאשר הטמפרטורות יורדות, התנהגות נמנעת, והפחתה בפעילות הגופנית. מצב זה עשוי לגרום לעלייה בכאב. חשוב לזכור כי אחת הדרכים המומלצות ביותר למנוע כאב ולהפחית את עוצמתו היא מודעות, הקפדה על תנועה וביצוע פעילות גופנית, בהתאם לכאב, גם בימי החורף.



אשמח אם תשתפו את הפוסט הזה ותעזרו לי להגיע לעוד אנשים :)

או שתתקשרו 📱 עוד היום ונתאם לכם שיעור ניסיון

סניף כפר סבא 054-5391754

סניף אור עקיבא 054-2233706

או הקליקו פה

שלכם,

סילבנה קמחי מן סטודיו קונטרולוג'י.

18 צפיות0 תגובות
bottom of page