איך לחץ ואירועי חיים מלחיצים יכולים לייצר כאב, עייפות ונדודי שינה 😣- ד"ר האוורד שובינר מסביר🧠🧠
top of page

איך לחץ ואירועי חיים מלחיצים יכולים לייצר כאב, עייפות ונדודי שינה 😣- ד"ר האוורד שובינר מסביר🧠🧠



ד"ר האוורד שובינר דן באיך הכאבים הכרוניים יכולים להיות הרסניים,וטוען כי כאב יכול להיגרם כתוצאה מנזק לרקמות, אולם לאנשים רבים הסובלים מכאבים כרוניים אין נזק לרקמות.

ד"ר שובינר טוען כי כאב נגרם על ידי נתיבים עצביים הנלמדים על ידי המח - כמו כל תהליך למידה המתרחש במוחינו. בנוסף לחץ ותגובות רגשיות לאירועי חיים מלחיצים יכולים לייצר מסלולי עצבים של כאב, עייפות, נדודי שינה, חרדה ודיכאון.

ד"ר שובינר מסביר כי ניתן באותה מידה ללמד את המוח נתיבים עיצביים ללא כאב כאשר מדובר על כאב ללא נזק לרקמה.

הוא ממשיך ומסביר כי את נתיבי הכאב מפעילים:

  • טריגרים מסויימים

  • פחד

  • סטראס

וביכולתינו לעבור לנתיבים ללא כאב על ידי:

  • ידע

  • כח

  • ביטחון

ד"ר שובינר מסביר כי כאשר יש פגיעה ברקמה המידע עובר על ידי חיישנים מהגוף אל המח המוח מפרש את המידע ומחליט האם מדובר במשהו המסכן אותנו או לא במידה ואכן מדובר בסכנה הוא מפעיל את פחד וזה גורם לנו ללמידת נתיב כאב ולהפעלת כאב. הסבר זה כמובן הגיוני ביותר כי אכן במקרה של פגיעה ברקמה (כמו שבר למשל) יכאב לנו אבל הוא מוסיף ומסביר כי גם טריגר רגשי יכול להפעיל את אותו המנגנון גם ללא נזק לרקמה.

לפי מחקרים שערך הוא מצא כי הרבה מהאנשים שסובלים מכאב כרוני ללא נזק אמיתי לרקמה חוו בילדותם מצבים של סטראס או דחק ומוחם למד להפעיל את הנתיבים העצביים של הכאב גם ללא נזק לרקמה (זה יכול להיות ילדות קשה, גירושים של ההורים הזנחה ועוד...)

פעמים רבות אותם נתיבים עצביים שנוצרו בשלב הילדות או ההתבגרות לא יפיקו כאב גופני אך כאשר אותם אנשים יגדלו יש להם סיכויי גדול יותר להיות חשופים לכאבים כרוניים ללא נזק אמיתי של הרקמה.

ד"ר שובינר מסביר כי המערכת העצבית שלהם כבר מאוד ריגישה ופעמים רבות פציעה קלה יחסית ברקמה תפיק כאב ברמה הרבה יותר משמעותית ממה שבאמת חומרת הפציעה ופעמים רבות יתפתח כאב כורני.


אז מה ניתן לעשות??

ד"ר שובינר מסביר כי ישנם כמה שלבים לטיפול במצבים אלו:

  • למידה וחינוך - צריך להסביר את המנגנון של הכאב הכרוני כך שהאדם הסובל יבין את הקשר בין הכאב שלו למצב הנפשי / סטארס שהוא חווה וכי ישנם נתיבי כאב שנמצאים במוחו - וניתן לשלנות אותם!!

  • עבודה התנהגותית - לשבור את המעגל של פחד וכאב - על ידי הבנה כי כאב ונזק לרקמה או הולכים יד ביד במקרה זה

  • עבודה רגשית - כתיבה טיפולית, טיפול נפשי, ומגוון דרכים לביטוי של הרגשות שגרמו להם לפחד וכאב

  • ביצוע שינויים בחיים - אורח חיים מלחיץ, זוגיות לא טובה, עבודה שלא מביא סיפוק או הנאה וכל גורם נוסף שיכול לתרום לתחושה של סטראס ודחק.


אשמח אם תשתפו את הפוסט הזה ותעזרו לי להגיע לעוד אנשים :)

או שתתקשרו 📱 עוד היום ונתאם לכם שיעור ניסיון

סניף כפר סבא 054-5391754

סניף אור עקיבא 054-2233706

או הקליקו פה

שלכם,

סילבנה קמחי מן סטודיו קונטרולוג'י.

154 צפיות0 תגובות
bottom of page