top of page

קרע במיניסקוס? קרע של הרצועה הצולבת?? חושבים על ניתוח - אז תחשבו על זה שוב!!


אישה צעירה אוחזת את הברך שלה
קרע ברצועה הצולבת או של המניסקוס ממש לא מחייב ניתוח - ההפך היום ההמלצה היא על טיפול שמרני

אולי זו יד המקרה ואולי לא אבל בדיוק השבוע פנה אלי שחקן כדורגל שקרע את המניסקוס והצולבת להחליט ללכת על נתיב של שיקום שמרני ללא התערבות כרורגית. אז כמו שאמרתי אולי זה היה במקרה ואולי לא בדיוק קפץ לי המאמר הזה - ממש נבואה שהגשימה את עצמה. אני שמחה לצרף תקציר של המאמר עם הנקודות החשובות שעולות ממנו.


מה יהיה עם המניניסקוס??? אז אני מניחה שלא תתפלאו לשמוע אבל הופעה של כאבי ברכיים במהלך או לאחר פעילות ספורטיבית היא התלונה האורתופדית השכיחה ביותר בקרב אנשים מעל גיל 40, (או ספורטאים מקצועיים) שמבצעים פעילות אינטנסיבית שכוללת ניתורים ושינויי כיוון - משחקי כדור, אימונים פונקציונאליים, אומנויות לחימה וכדומה.

כשהכאבים נמשכים, רבים מהם מבצעים בדיקות הדמיה שמגלות כי יש פגיעה בשלמות רקמת המניסקוס בברך.


במצב זה יש לסובלים מהכאבים שתי אופציות טיפול:

1. לבצע במשך שלושה חודשים תרגול אקטיבי, שכולל הפעלה מדורגת של המפרק וחיזוק של השרירים.

2. לעבור ניתוח זעיר־פולשני (אורתוסקופיה), שבו מוסר או נתפר האזור הפגוע במניסקוס, וגם לאחריו הם נזקקים לאותו תרגול אקטיבי להחזרת המפרק לתפקוד מלא. פעמים רבות אופציה זו מהירה יותר ולכן מועדפת בקרב רבים.

אצל רוב הסובלים מכאבי ברכיים, האפשרות הפולשנית זוכה לעדיפות ראשונה.

ההעדפה של ההליך הפולשני נובעת בין היתר מהדעה הרווחת כי מאחר שהמבנים הפנימיים של הברך, מניסקוסים ורצועות, בנויים מרקמה פיברוטית קשיחה ודלה באספקת דם - יכולת הריפוי שלהם נמוכה, והתהליך עלול להימשך זמן רב.

סיבות נוספות הן הרצון הטבעי לחזור במהירות לפעילות הספורטיבית האהובה, חשש שללא תיקון הקרע תיגרם שחיקה מואצת של מפרק הברך, וגם חוסר סבלנות במובן הבסיסי ביותר.

אבל בשנים האחרונות התפרסמו מספר מחקרים, שהשוו בין היעילות הרפואית של ביצוע ניתוח פולשני מיידי לבין יעילותו של טיפול שמרני, שכלל תרגול אקטיבי ממושך. תוצאות המחקרים הראו בצורה חד־משמעית שאמנם בטווח הקצר הטיפול ההתערבותי היה יעיל יותר בהפחתת הכאב בברך, אך בטווח ארוך היעילות הרפואית, שמתבטאת בירידה בכאב ובחזרה לפעילות ספורטיבית, הייתה זהה בשתי אופציות הטיפול.


לטיפול השמרני יתרונות נוספים:

  1. הוא בטוח יותר

  2. עלותו נמוכה יותר.

  3. אך היתרון החשוב ביותר פחות ידוע: בחירה בטיפול שמרני מקטינה בטווח הארוך בכמעט 50% את הסיכון להיווצרות שחיקה בסחוס המפרקי.

המחקרים מסבירים את היעילות המפתיעה של הטיפול השמרני, בכך שהימצאות קרעים במניסקוס אינה בהכרח הסיבה להופעת הכאב.

במחקרי הדמיה נמצא שהופעת פגיעה כלשהי ברקמת המניסקוס, בלי שהייתה חבלה שגרמה לכך, היא ממצא שכיח בקרב מתאמנים מעל גיל 40.

היא קיימת אצל כ־15% מבני 40 ומעלה, והשיעור עולה ל־35% מעל גיל 50.

בנוסף אצל חלק גדול מהמתאמנים, הפגיעה מתרחשת הרבה לפני תחילת התלונות על הופעת הכאבים, כך שלא תמיד עדות לקיומו של קרע במניסקוס קשורה ישירות להופעת כאב.

הסיבה השנייה ליעילות הטיפול השמרני היא שלמרות שבאופן כללי רקמת המניסקוס דלה בכלי דם, בשליש החיצוני שלה, שמכונה "האזור האדום", יש דווקא אספקת דם טובה (ומכאן שמו). ולכן אזור זה הוא דווקא בעל יכולת ריפוי עצמית טובה.


אבל ההשפעה החשובה ביותר של הימנעות מביצוע ניתוח, כאמור, היא הירידה בתהליכי השחיקה בברך בטווח הארוך. הירידה הזאת נובעת מכך שהתפקיד העיקרי של רקמת המניסקוס הוא ייצוב המפרק והפחתת הזעזועים על העצמות שמחוברות אליו. הסרה של חלקים מהמניסקוס פוגעת ביכולות אלה, ולכן עלולה בטווח הארוך להזיק למפרק.

ממחקרים ביו־מכאניים עולה שהסרה של 30% מרקמת המניסקוס גורמת לעלייה של כמעט 100% בכוחות הפועלים על עצמות המפרק, מה שמגדיל משמעותית את הסיכון לשחיקה של הסחוס.


אז הנה תרגיל שניתן לתרגל בנתיים בבית לחיזוק השרירים מסביב לירך


מה נעשה לגבי קרע ברצועה הצולבת??


אישה צעירה אוחזת את הברך שלה עם מבט מודאג
לרצועה הצולבת הקדמית יש יכולת החלמה טבעית

בעוד שלגבי קרעים במניסקוס הצטבר לאורך שנים מידע בנוגע למידת היעילות של התרגול האקטיבי לבדו, הרי שמחקר חדש שהתפרסם לאחרונה בכתב העת הבריטי לרפואת הספורט מגלה ממצא חדש וחשוב: מבנה פנימי נוסף של הברך, הרצועה הצולבת הקדמית, גם הוא בעל יכולת החלמה טבעית. מדובר בגילוי לא פחות ממהפכני, מאחר שהרצועה הצולבת היא זו שנקרעת הכי הרבה במהלך פעילות ספורטיבית. מדובר בפציעה שכיחה מאוד: כ־5% מכלל האוכלוסייה תסבול ממנה.

עד היום, בהיעדר עדויות מחקריות על יכולת הריפוי העצמי של הרצועה, הפתרון הניתוחי נחשב לאופציה היחידה בקרב ספורטאים חובבים שרוצים לחזור לפעילות ספורטיבית מלאה.

מדובר בהליך לא פשוט, שבו משוחזרת הרצועה, ואחריו יש תהליך שיקומי שנמשך לפחות תשעה חודשים. עד היום גם הייתה סברה, שחזרה לפעילות ללא שחזור של הרצועה, תגרום להאצה בשחיקה של מפרק הברך. אולם המחקר החדש, שנערך בקרב 120 נבדקים, מצא שאצל כמעט 50% ממשתתפי המחקר, שטופלו בטיפול שמרני באמצעות תרגילים בפרק זמן של בין שנתיים לחמש שנים לאחר הפציעה, התרחשה החלמה ספונטנית מלאה של הרצועה. ההחלמה הודגמה בבדיקת הדמיה.

מעבר לכך, בקרב הנבדקים שטופלו באמצעות תרגילים והתרחש אצלם ריפוי טבעי של הרצועה, נמצא גם שתפקוד מפרק הברך שלהם היה טוב יותר גם מבחינת היכולת לחזור לרמת הפעילות הספורטיבית הקודמת וגם מבחינת תסמיני שחיקה של המפרק, בהשוואה לנבדקים אשר עברו ניתוח לשחזור הרצועה.


אז מה עושים?

שלא כמו ספורטאים מקצוענים, שזמן החזרה לפעילות ספורטיבית מלאה הוא הדבר החשוב ביותר עבורם, הרי שבקרב ספורטאים ומתאמנים חובבים שסובלים מכאבי ברכיים, מומלץ בעקבות העדויות החדשות לתת עדיפות ראשונה לטיפול השמרני, שמבוסס על תרגול אקטיבי במשך שלושה חודשים.

אם אין הטבה משמעותית בכאבים, או שיפור משמעותי בתפקוד המפרק וביכולת החזרה לפעילות ספורטיבית, רק אז מומלץ לפנות לטיפול הניתוחי. וגם אם זה קרה, לא הפסדתם כלום: לביצוע של תרגול אקטיבי לפני הניתוח יש השפעה מכריעה על קיצור משך ההחלמה. מתברר שבברך, כמו בהרבה תחומים בחיים, הסבלנות משתלמת.🤩


אז הנה תרגיל שניתן לתרגל בנתיים בבית לחיזוק השרירים מסביב לברך (בדגש על השרירים האחוריים)




אשמח אם תשתפ.י את הפוסט הזה ותעזר.י לי להגיע לעוד אנשים :)

או שתתקשר.י 📱 עוד היום לאחד הסניפים שלנו לתאום הצטרפות:

סניף כפר סבא 054-5391754

סניף רעננה 054-9622771

סניף הוד השרון 054-2233706

או הקליק.י פה

שלך,

סילבנה קמחי מן סטודיו קונטרולוג'י

Komentar


Mengomentari telah dimatikan.
bottom of page