דימנציה, אלציימר, מניעה, לדימנציה
top of page
  • silvanam

הפחתת הסיכון לדמנציה ואלציימר - התערבויות מגובות מדע שאתם צריכים להכיר!!


אישה מתרגלת פילאטיס מכשירים על רפורמר
פעילות גופנית מפחיתה את הסיכון לדימנציה

דמנציה - מונח המעלה תמונות של אובדן זיכרון, בלבול ודעיכה הדרגתית של יכולות אינטלקטואליות. דמניציה היא קבוצת מחלות המאופיינות בירידה מתקדמת בתפקוד הקוגניטיבי, דמנציה משפיעה על 55 מיליון אנשים ברחבי העולם, כשבערך 10 מיליון מקרים חדשים צצים בכל שנה.

מספרים אלה מתורגמים ל-2 מיליון חולים שנפטרים מדי שנה בשל מצבים הקשורים לדמנציה.


מבין מגוון המחלות תחת המושג דמנציה, אלצהיימר בולטת כשכיחה ביותר. באלציימר יש התמוטטות של קשרים עצביים במוח, וכתוצאה מכך תסמינים כמו פגיעה בזיכרון ותמיהה. אף על פי שהיא נפוצה, לדמנציה עדיין לא נמצא ריפוי מוחלט, וחוקרים רבים מנסים ללא לאות לרפא.


עם זאת, הדרך לגילוי טיפולים יעילים וטכניקות למניעה של הפרעות מוחיות ניווניות כמו דמנציה היא לא פשוטה. האתגרים של חקר מוחות חיים הופכים את המאמץ הזה לחידה מורכבת, אבל ככל שההבנה המדעית מתקדמת, כך גם הארסנל של צוותי הרפואה משתפר.

בבלוג זה, נחקור כמה התערבויות עם ראיות קונקרטיות, כאלה שהראו הבטחה בהפחתת הסיכון לדמנציה.

  1. אימון גופני, (נקודות בונוס עבור אימון גופני המעורר גם יצירתיות / קוגניטיביות)

  2. שילוב של חומצות שומן אומגה 3

  3. צריכת ויטמין B6, B9 & B12 בשילוב עם חומצות שומן אומגה 3

  4. היגיינת שינה נכונה


שתי נשים וגבר בלבוש ספורטיבי מתאמנים על מיטות פילאטיס- בביצוע תרגיל המרמייד
פעילות גופנית היא המניעה הכי טובה לדמנציה

1. פעילות גופנית: חיזוק לבריאות המוח


פעילות גופנית זה לא רק שמירה על הגוף בכושר, לפעילות גופנית יש השפעה עמוקה גם על בריאות המוח שלנו. מטה-אנליזה משנת 2008 התעמקה בתוצאות של 16 מחקרים פרוספקטיביים שהקיפו למעלה מ-150,000 משתתפים. הניתוח חשף גילוי בולט: עיסוק בפעילות גופנית נמצאה כגורמת לירידה של 28% בסיכון לדמנציה והפחתה יוצאת דופן של 45% בסיכון לאלצהיימר. היתרונות של אורח חיים פעיל והקפדה על פעילות גופנית משתרעים הרבה מעבר לשרירים, המפרקים והעצמות- הם מגיעים עד הליבה של שימור התפקוד הקוגניטיבי ובריאות המח.


מגוון מזונות עשירים באומגה 3 כמו: דג סלמון, אגוזים, אבוקדו, ביצים ועוד
מזונות עשירים באומגה 3 מסייעים להילחם בדמנציה

2. חומצות שומן אומגה 3: החומר התזונתי של המוח


בואו נדבר על שמן דגים, תוסף נגיש וחסכוני. מחקר עוקבה מקיף שנערך בשנת 2022 לקח תוצאות של 211,094 מטופלים. חלק מהאנשים האלה בחרו לכלול תוספי שמן דגים בשגרה שלהם, בעוד שאחרים לא. התוצאות היו מסקרנות, שכן הן חשפו יחס סיכון יחסי של 0.91 לדמנציה מכל הסיבות אצל אלו הנוטלים תוספי שמן דגים.


זה נתון בולט, כזה שמדגיש את הפוטנציאל של התערבות פשוטה כמו שמן דגים בשמירה על הבריאות הקוגניטיבית. תוסף צנוע זה יכול להיות בעל ברית שהמוח שלך צריך במאבק נגד דמנציה.


תמונה של ידיים אחת אוחזת חצי אשכולית אדומה והדשנייה חופן של כדירי ויטמינים שונים
קומפלקס ויטמין B חשוב לבריאות המח בשילוב עם אומגה 3

3. ויטמינים B6, B9 ו-B12: מאבק באטרופיה של המוח


כאן זה נהיה אפילו יותר מעניין. בשנת 2015, מחקר אקראי מבוקר שכלל 163 משתתפים גילה תגלית יוצאת דופן. הניסוי התמקד בקשישים עם רמות גבוהות של חומצות שומן אומגה 3. עבור תת-קבוצה זו, נטילת שילוב של ויטמין B6, B9 ו-B12 הראתה תוצאות משמעותיות.


בהשוואה לקבוצת הפלצבו, אלו שקיבלו את קומפלקס ויטמין B שיעורי ניוון המוח ירדו ב-40%. מה שמסקרן במיוחד הוא שהאפקט הזה לא נצפת אצל נבדקים עם רמות נמוכות יותר של חומצת שומן אומגה 3. נראה שהשילוב של ויטמינים ספציפיים אלה וחומצות שומן עשוי להיות המפתח לשימור בריאות המוח.


אישה צעירה ישנה במיטה לבנה
הגיינת שינה טובה חשובה לבריאות המח

4. שינה טובה היא תרופה

עלינו להדגיש את תפקיד השינה במניעת דמנציה. אמנם התרכזנו בהתערבויות עם ראיות מוחשיות, אבל אי אפשר להתעלם מההשפעה של היגיינת שינה נכונה. מחקרים רבים ואיכותיים הדהדו את התחושה ששינה מספקת לא רק מצעירה את הגוף שלך אלא גם משמשת כגורם מרתיע רב עוצמה נגד דמנציה מכל סיבה. זהו היבט בריאותי שתפקידו הרבה יותר מורכב מאשר להפיג עייפות בלבד - הוא תורם באופן משמעותי להגנה הכוללת על היכולות הקוגניטיביות שלנו.


בעולם שבו דמנציה ממשיכה להשפיע על אינספור אנשים, התערבויות כמו: פעילות גופנית ועד חומצות שומן אומגה 3 +קומפלקס ויטמין B , הן אסטרטגיות מגובות מחקר שמציידות אותנו בכלים לחיזוק החוסן המוחי שלנו. ככל שהמחקר ממשיך להתפתח, כך גם ההבנה שלנו כיצד להתגונן מפני האיום הממשמש ובא של דמנציה. זה מסע שדורש גם מחויבות אינדיבידואלית וגם תמיכה קולקטיבית, ועם כל גילוי אנו מתקרבים לעולם שבו הדמנציה תוחלף במניעה יעילה.


אשמח אם תשתפ.י את הפוסט הזה ותעזר.י לי להגיע לעוד אנשים :)

או שתתקשר.י 📱 עוד היום לאחד הסניפים שלנו לתאום הצטרפות:

סניף כפר סבא 054-5391754

סניף רעננה 054-9622771

סניף הוד השרון 054-2233706

או הקליק.י פה

שלך,

סילבנה קמחי מן סטודיו קונטרולוג'י

bottom of page