עומס העבודה הנתפס (סובייקטיבי) ולא עומס העבודה הכמותי (אובייקטיבי) הוא המנבא למחלות לב ושבץ.
top of page

עומס העבודה הנתפס (סובייקטיבי) ולא עומס העבודה הכמותי (אובייקטיבי) הוא המנבא למחלות לב ושבץ.


שלוש נשים צעירות עובדות על מחשב נייד במשרד
חווה עומס עבודה? פעילות גופנית של 250 דקות בשבוע תגן עליך

כולנו יודעות.ים כי פעילות גופנית חשובה מאוד לשמירה על בריאותינו הגופנית והנפשית.

המחקר החדש והמעניין הזה שפורסם בגלובס מביא לנו עוד מידע חשוב על הקשר בין עומס העבודה (האובייקטיבי והסובייקטיבי) ורמת הפעילות הגופנית שתגן עלינו ממחלות לב ושבץ.


במחקר רחב היקף שפרסם בשנת 2021 ארגון הבריאות העולמי (WHO) בשיתוף ארגון העבודה הבין-לאומי (ILO) נבחנו שעות העבודה והיקפי התחלואה והתמותה של מיליוני עובדים ב-194 מדינות. נמצא כי שעות עבודה ארוכות (מעל 55 שעות בשבוע) אחראיות ל-4-7 אחוזים ממקרי המוות ממחלות לב ושבץ בכל העולם (Pega et al., 2021).

כאשר החוקרים בחנו את נתוני שעות העבודה הם הבחינו בקריטריון חשוב נוסף שיש לו השפעה ישירה על הקשר בין בריאות לשעות עבודה - עומס העבודה האובייקטיבי או הסובייקטיבי.

  • עומס עבודה אובייקטיבי הינו כמות שעות העבודה

  • עומס עבודה סובייקטיבי הינו העומס כפי שנתפס על ידי העובד ויכול לכלול ריבוי משימות או מורכבותן


החוקרים מצאו כי ככל שעומס העבודה הנתפס היה גבוה יותר, משמע ככל שעובדים דירגו את היקף המטלות שלהם כעולה על משאבי הזמן העומדים לרשותם, כך עלה באופן מובהק הסיכוי שלהם לפתח את התסמונת המטבולית בתקופת המעקב.

תסמונת מטבולית הינה מנבא חזק לסיכוי לפתח גורמי סיכון למחלות לב, ומחלות לב מהוות את גורם המוות הראשון בשכיחותו על פי הדירוג העולמי.

מחקרים רבים כבר מצאו כי פעילות גופנית יכולה לסייע לנו להגן על בריאותינו מנזקים הקשורים ללחץ או עומס עבודה מוגבר.

המחקר הזה מוסיף מידע חשוב במיוחד לגבי החשיבות והתפקיד הקריטי של פעילות גופנית לעובדים החווים עומסי עבודה סובייקטיביים גבוהים.


עבור עובדים שהתעמלו בממוצע כחצי שעה בשבוע או פחות, עלייה בעומס העבודה ניבאה עלייה של 41% בסיכוי לפתח תסמונת מטבולית ואילו בקרב עובדים שהתעמלו כ-150 דקות בשבוע (כפי שמומלץ ע"י ארגון הבריאות העולמי) לא היתה כלל עלייה בסיכון לתחלואה. הממצא המפתיע ביותר נגע לקבוצת העובדים שהתעמלה כ-250 דקות בשבוע. בקרב קבוצה זו, ככל שעומס העבודה עלה, כך הסיכוי לפתח את התסמונת המטבולית ירד בכ-38%. במילים אחרות, השילוב של עומס עבודה שנתפס כגבוה ופעילות גופנית בהיקף גבוה היוו גורם מגן מפני עלייה בתחלואה.

זאת אומרת שעל פי החוקרים, עובדים שחווים עומס עבודה נתפס גבוהה יוכלו לשמור על בריאותם ולהימנע מתסמונות מטבלויות המגדילות את השכיחות של מחלות לב, להוריד את רמות הלחץ וגם את שכיחות לשבץ בכך שיאמצו שיגרת אימונים של לפחות 250 דקות שבועיות או כ- 4 אימונים בני שעה בשבוע.


שתי נשים וגבר מתאמנים על רפורמר מול מראה
שילוב 4 שעות של אימוני פילאטיס יכולים להגן עלינו מעומס עבודה סובייקטיבי

אשמח אם תשתפ.י את הפוסט הזה ותעזר.י לי להגיע לעוד אנשים :)


או שתתקשר.י 📱 עוד היום לאחד הסניפים שלנו לתאום הצטרפות:


סניף כפר סבא 054-5391754


סניף רעננה 054-9622771


סניף הוד השרון 054-2233706

או הקליק.י פה


שלך,


סילבנה קמחי מן סטודיו קונטרולוג'י

bottom of page