מה זה כאב - ולמה טוענים שזה "הכל בראש"??
top of page

מה זה כאב - ולמה טוענים שזה "הכל בראש"??


מה זה כאב זו באמת שאלה די מורכבת ואני אנסה בפוסט הזה להסביר עד כמה שאני יכולה מה זה :). אז ראשית חשוב להבין כי בגופנו יש עצבים רבים שתפקידם לאסוף מידע מהגוף עצמו ולהביא אותו לחוט השדרה ומשם אל המוח. תפקידו של המוח להחליט מה תהיה התגובה למידע שקיבל.

העצבים שאחראים על איסוף המידע המקושר עם כאב בעצם לא מעבירים את תחושת הכאב אלא מידע על פוטנציאל לסכנה - ותפקיד המוח להחליט האם באמת יש סכנה או שלא.

זאת אומרת שהמוח יחליט האם נחוש כאב או לא וזה תלוי בנסיבות ובסדרי העדיפויות של המוח.

מה שאני יכולה לספר לכם הוא שהעצבים האלו (של פוטנציאל הסכנה) רגישים למספר גירויים מאוד ממוקד ואם נדע כיצד להימנע מהם או כיצד להפחית אותם נוכל להוריד את מפלס הכאב שלנו.

הגירויים אליהם העצבים האחראים לפוטנציאל סכנה רגישים:

1. גירוי מכני - הכוונה למכה, תנועה ,מנח בעייתי או חבלה .

2. טמפרטורה - במיוחד קור.

3. רגישות למערכת החיסון - הכוונה לעלייה לנוגדנים של מערכת החיסון , כמו במצב של מחלה למשל.

4. ירידה בזרימת הדם - הכוונה לירידה בהספקת החמצן לאזור מסויים, וזה בעיקר כתוצאה מחוסר תנועה (וירידה בסירקולציה כתוצאה מכך) - למשל בעקבות ישיבה ממושכת או שינה.

5. ספונטני - כן כן בלי סיבה....

6. בתגובה ללחץ (סטרס) בעקבות הפרשת אדרנלין וקורטיזול למחזור הדם.

אחרי שהבנו מה הם הגירויים שמעוררים את העצבים שאחראים לדווח למוח על פוטנציאל לסכנה ננסה לחשוב כיצד ניתן למזער או להעלים אותם ובכך להשפיע על תחושת הכאב שלנו.

גירוי מכני

כמובן שננסה להימנע מחבלות או מכות אבל זה לא תמיד אפשרי :) לעומת זאת לנסות להימנע ממנח בעייתי או תנועה שאנו יודעים שמעוררת כאב הרבה יותר קל לנו, ואני הרבה פעמים שומעת ממתאמנים שסובלים מכאב כרוני שהם יודעים לספר איזו תנועה או מנח הוא בדרך כלל בעייתי להם.

הימנעות של 48 שעות עד 72 שעות מהגירוי המכני שאנו יודעים שמעורר את תחושת הכאב שלנו תוריד את סף הכאב בצורה משמעותית. (חשוב כדי שזה יעבוד להימנע הימנעות מוחלטת ליצירת התנועה או המנח).

טמפרטורה

אני שומעת הרבה מהמתאמנים שלי מספרים שכאשר הם חויים תחושה של קור רמת הכאב שהם חשים עולה. ולכן עבור אלו שיש להם רגישות לקור שבעקבותיה תחושה של כאב מוגבר יש לנסות להימנע ככל האפשר מקור ואפילו לנסות לשמור על חימום של האזור הכואב על ידי לבוש מתאים, שקיות חימום ועוד.... על ידי שליטה טובה יותר על הטמפרטורה נוכל להוריד את תחושת הכאב.

רגישות למערכת החיסון

זה אולי נשמע לכם לא בשליטה אבל מי שיודע כי בזמן מחלה הוא חווה כאב מוגבר חשוב לנסות להימנע ממחלות (עד כמה שניתן כמובן), על ידי חיזוק מערכת החיסון באמצעות תזונה נכונה ואורח חיים בריא.

כמובן קבלת חיסונים במידת הצורך היא גם דרך לנסות להימנע ממחלות עונתיות ובכלל. אני לא מתייחסת לשאלה האם חיסונים הם טובים או רעים זה לא נושא הפוסט... וכל אחד מוזמן לנהוג לפי שיקול דעתו:)

ירידה בזרימת הדם

כמו שרשמתי למעלה הכוונה לתנועה - לזוז, לזוז, ולזוז ! תנועה היא התרופה הכי טובה לגוף שלנו!!! פילאטיס מכשירים לדעתי היא המסגרת הטובה והבטוחה ביותר להתחיל לזוז גם כאשר אתם חשים כאב. תחילה אולי מומלץ לעבוד במסגרת פרטנית ובהמשך במסגרת של קבוצה קטנה של עד 6 מתאמנים.

ספונטני

טוב, לגבי כאב ספונטני אין הרבה מה לעשות אבל אם כבר ספונטי אז נקווה שיהיה גם בעל חוש הומור.....:)))

תגובה לסטרס (לחץ)

לצערי אורח החיים שלנו מעודד סטרס וזה לא מפתיע שכל כך הרבה אנשים בעולם המערבי חווים כאב כרוני:(. אבל בכל מקרה אני מעודדת אתכם לנסות ולהוריד את רמות הלחץ שאתם חווים על ידי פעילות גופנית, טיפולי מגע (מעולם הרפואה המשלימה), מדיטציה, תזונה נכונה ועוד...

טיפ חשוב שאני יכולה לתת לכם הוא לצרוך תוסף תזונה בשם B קומפלקס. כפי שסיפרתי לכם למעלה, בזמן לחץ מופרשים שני הורמונים חשובים אל מערכת הדם אדרנלין וקורטיזול. בעוד האדרנלין נעלם לו יחסית במהירות הקורטיזול במצבים של לחץ וסטרס מתמשכים נשאר כל הזמן בגוף וגורם לעלייה בתחושת הכאב שלנו ולכן חשוב מאוד לנסות להוריד את הרמה שלו בגוף על ידי הורדת הלחץ שאתם מרגישים (לא כל כך פשוט אני יודעת...) או לקיחת תוסף תזונה שיעזור בזה. (דרך אגב עוד שתי סיבות טובות לקחת B קומפלקס היא במידה ואתם מנסים לרדת במשקל - לחץ מעקב ירידה במשקל וסיבה נוספת שרלוונטית במיוחד לנשים - אם ואתן לוקחות גלולות או הורמונים, כיוון שהם פוגעים בספיגת הויטמין B)

אשמח אם תשתפו את הפוסט הזה ותעזרו לי להגיע לעוד אנשים :)

או שתתקשרו עוד היום ונתאם לכם שיעור ניסיון 072-2122408

שלכם,

סילבנה קמחי מן סטודיו קונטרולוג'י.

154 צפיות0 תגובות
bottom of page