החישבות של פעילות גופנית לטרשת נפוצה
top of page
  • silvanam

החישבות של פעילות גופנית לטרשת נפוצה


אישה בגיל העמידה מתאמנת על רפורמר בעליית גג מוארת
פעילות גופנית לטרשת נפוצה זה חובה


טרשת נפוצה היא מחלה אוטואימונית כרונית הפוגעת במערכת העצבים המרכזית. המחלה גורמת לדלקת, נזק והרס של המיאלין, מעטפת מגן העוטפת את סיבי העצב. זה יכול להוביל למגוון של תסמינים, כולל חולשה, עייפות, הפרעות ראייה, בעיות קואורדינציה, בעיות בזיכרון ובהתמצאות, ועוד.


פעילות גופנית היא חלק חשוב מתוכנית הטיפול בטרשת נפוצה. היא יכולה לעזור להפחית את הסימפטומים, לשפר את איכות החיים, ולעכב את התקדמות המחלה ולשפר את יעילות הטיפול התרופתי. medexercise הוא מונח המשמש לתאר את שילוב הפעילות הגופנית עם טיפול תרופתי. מחקרים הראו כי שילוב זה יכול לשפר את יעילות הטיפול התרופתי ולעזור להפחית את הסימפטומים של מחלות כרוניות, כגון טרשת נפוצה.


איך פעילות גופנית יכולה לעזור לאנשים עם טרשת נפוצה?

פעילות גופנית יכולה לעזור לאנשים עם טרשת נפוצה במספר דרכים:

✅להפחית את הדלקת - דלקת היא אחד המאפיינים של טרשת נפוצה, והיא יכולה לתרום לנזק למערכת העצבים המרכזית. פעילות גופנית יכולה לסייע בהפחתת הדלקת על ידי שינוי רמות הציטוקינים, שהם חלבונים המעורבים בתהליך הדלקתי.


✅לעודד את נוירוגנזיס - נוירוגנזיס היא תהליך יצירת תאי עצב חדשים. פעילות גופנית יכולה לעודד נוירוגנזיס, מה שיכול לעזור לשפר את התפקוד הקוגניטיבי והתגובות אצל אנשים עם טרשת נפוצה.


✅לעודד פלסטיות מוחית - פלסטיות מוחית היא היכולת של המוח לשנות את עצמו. פעילות גופנית יכולה לעודד פלסטיות מוחית, מה שיכול לעזור לשפר את התפקוד הקוגניטיבי והתגובות אצל אנשים עם טרשת נפוצה.


לעודד ייצור של GF (growth factor) - הוא חלבון המעודד את צמיחת התאים והרקמות בגוף. מה שיכול להוביל לשיפור במספר מערכות בגוף, כולל מערכת העצבים המרכזית. במקרה של טרשת נפוצה, ה-GF יכול לעזור לשפר את תפקוד המיאלין. המיאלין הוא מעטפת מגן העוטפת את סיבי העצב. בטרשת נפוצה, המיאלין נפגע, מה שיכול להוביל לבעיות בתקשורת בין המוח לשאר הגוף. ה-GF יכול לעזור לשחזר את המיאלין שנפגע, או לסייע לייצור מיאלין חדש. בנוסף, ה-GF יכול לעזור לשפר את זרימת הדם למוח, מה שיכול להוביל לשיפור בתפקוד המיאלין.


פעילות גופנית מעלה את רמות BDNF ההיקפיות אצל אנשים עם טרשת נפוצה. BDNF הוא ראשי תיבות של Brain-Derived Neurotrophic Factor, או בעברית גורם נוירוטרופי המופרש מהמוח. זהו חלבון המעודד צמיחה, התפתחות ושמירה על תאי עצב. היקפי פירושו מחוץ למוח. במילים אחרות, פעילות גופנית מעלה את רמות BDNF בדם וברקמות אחרות בגוף, ולא רק במוח. מחקרים הראו כי BDNF יכול לעזור לשפר את תפקוד המיאלין, שהוא מעטפת מגן העוטפת את סיבי העצב. המיאלין חשוב לתקשורת תקינה בין המוח לשאר הגוף. בטרשת נפוצה, המיאלין נפגע, מה שיכול להוביל לבעיות בתקשורת בין המוח לשאר הגוף. פעילות גופנית יכולה לעזור להגן על המיאלין מפני נזק, ולעודד את ייצור המיאלין החדש.


סלוגן שנותן מוטיבציה - את מפספסת 100% מהפוטנציאל שלך כשאת מוותרת
סובלת מטרשת נפוצה? הכניסי לשיגרת החיים פעילות גופנית ותרגשי את ההבדל

מחקרים גם הראו כי פעילות גופנית יכולה להפחית את הסימפטומים הבאים של טרשת נפוצה:

  • חולשה בשרירים

  • עייפות

  • בעיות קואורדינציה

  • בעיות בזיכרון ובהתמצאות


ובנוסף פעילות גופנית יכולה לשפר את איכות החיים של אנשים עם טרשת נפוצה, כולל:

  • הרגשת בריאות

  • הערכה עצמית

  • היכולת לבצע פעילויות יומיומיות


טיפים לפעילות גופנית לאנשים עם טרשת נפוצה

אנשים עם טרשת נפוצה עשויים להיתקל בקשיים בביצוע פעילות גופנית, בשל התסמינים של המחלה, כגון חולשה, עייפות וספסטיות. בגלל קושי תחושתי או עייפות נוריולוגית (שנגרמת גם ממאמץ קוגנטיבי)..

איך אפשר לשפר את זה?

למצוא להם את הפעילות הגופנית שתגרום להם להתמיד

חשוב לעודד אותם לבצע פעילות גופנית באופן קבוע.

פעילות גופנית היא חלק חשוב מתוכנית הטיפול בטרשת נפוצה. היא יכולה לעזור להפחית את הסימפטומים, לשפר את איכות החיים, ולעכב את התקדמות המחלה.

בנוסף, הפעילות גופנית כמובן משפרת את התפקוד היומיומי שלהם- קימה מישיבה לעמידה, גלגול במיטה , היכולת להתלבש לבד- מה שיכול להשפיע על איכות החיים בצורה משמעותית.


אשמח אם תשתפ.י את הפוסט הזה ותעזר.י לי להגיע לעוד אנשים :)

או שתתקשר.י 📱 עוד היום לאחד הסניפים שלנו לתאום הצטרפות:

סניף כפר סבא 054-5391754

סניף רעננה 054-9622771

סניף הוד השרון 054-2233706

או הקליק.י פה

שלך,

סילבנה קמחי מן סטודיו קונטרולוג'י

bottom of page