"מה זאת אומרת כל אחד אחרת? - דברי בציונים גברת, דברי במספרים...."
top of page

"מה זאת אומרת כל אחד אחרת? - דברי בציונים גברת, דברי במספרים...."


את הפוסט הזה אני מייחדת רק למספרים וסטטיסטיקות בדיוק כמו שביקש שלומי שבן בשירו "אריק" - דברי בציונים גברת, דברי במספרים... (מי שלא מכיר את השיר הזה הנה קישור למילים שלו...ואם בא לכם לשמוע אותו אז הנה).

אני לא מתכוונת בדיוק לאותו דבר כמו שלומי שבן...... אלא מה המחקרים אומרים על הקשר (אם יש בכלל) בין ממצאים בבדיקות הדמיה למיניהן ובין כאב (ובמיוחד כאב כרוני).

אז בו נתחיל עם הגב שלנו - מה אומרות הסטטיסטיקות..... ( לא להרוג אותי אני רק מספרת לכם מה מצאו)

1. ב-40% מהאוכלוסייה שאינה (שלא!!!) מתלוננת על כאבי גב, בבדיקת הדמיה, יימצא שיש בלט דיסק, ולכן אני שמחה לספר לכם שאין באמת קשר ישיר בין בלט דיסק לכאבי גב כרוניים:). אז אם בבדיקה שנעשתה לכם נמצא שיש לכם בלט דיסק וגם במקרה כואב לכם הגב זה תדעו שלא הוכח מחקרית שיש קשר בין שתי העובדות האלו. ההפך!! אצל 40% מהאנשים ללא כאבים מצאו בלט דיסק.

2. שינויים ניווניים של עמוד השדרה מתחילים כבר בגיל 20, ולא נמצא קורלציה (התאמה) בין כאבי גב לבין ממצאים של ארטריטיס (דלקת מפרקים על רקע ניווני). זאת אומרת שיכול להיות שיש לכם כאבי גב כרוניים ובבדיקת הדמיה נמצא שיש לכם ארטריטיס, אבל לא הוכח מחקרית שארטריטס גורמת לכאבי גב. יכול להיות שזה היה שם עוד לפני שכאב לכם הגב פשוט לא ידעתם :).

3. בבדיקות הדמיה שנעשו לאנשים מעל גיל 40 שלא התלוננו על כאבים, אצל 25-50 אחוזים מהם נמצאו ממצאים כמו: DDD (שחיקה של הדיסק), endplate changes ( שינויים ניווניים בגוף חוליות עמוד השדרה, וספציפית בנקודות החיבור של הדיסקים אל החוליות), stenosis (הצירות של תעלת עמוד השדרה), facet joint degeneration (ניוון של המשטח המפרקי שבין חוליות עמוד השדרה). גם ממצאים אלו מלמדים אותנו שוב כי אין באמת קשר בין הממצאים לכאב!!! אז גם אם ביצעתם בדיקות הדמיה והתוצאות שלהם הראו ממצא כזה או אחר זה לא אומר כלום!!! עובדה שאת אותם ממצאים ניתן למצוא אצל אנשים שלא כואב להם:)

אז עכשיו שכולנו יודעים שאין קשר בין ממצאים לשאלה האם כואב לנו או לא אתם בטח שואלים את עצמכם אז למה כואב לנו?? את התשובה לשאלה זו ניתן למצוא בפוסטים נוספים שכתבתי על כאב הנה אחד מהם (לשים קישור על פוסט עם סרטון חמוד על כאב).

ואתם גם מוזמנים לקרוא את הפוסטים הבאים לגבי כאב ברך וכתף.

אשמח אם תשתפו את הפוסט הזה ותעזרו לי להגיע לעוד אנשים :)

או שתתקשרו עוד היום ונתאם לכם שיעור ניסיון 072-2122408

שלכם,

סילבנה קמחי מן סטודיו קונטרולוג'י.

167 צפיות0 תגובות
bottom of page