רכבות אנטומיות - לאן אתן נוסעות??
top of page

רכבות אנטומיות - לאן אתן נוסעות??


​כמו שהבטחתי בפוסט הזה שכתבתי בעבר (כאן) הפוסט הנוכחי יוקדש כולו ל-Thomas Myers טומאס מאייר או בקיצור טום ) האיש שגילה לנו את החשיבות העצומה של רקמת הפסיה ואת ההשפעה שלה על יציבה , פציעות, כאב, דפוסי תנועה ועוד...

טום בעצם מסביר את זה כל כך טוב אז הנה סרטון שלו מסביר מה זו פסיה:

והנה עוד סרטון סופר מעניין שבו טום מסביר למה רקמת הפסיה כל כך מיוחדת ולמה התפקוד שלה בזמן תנועה של הגוף כל כך חשוב:

כפי שסיפרתי לכם בעבר טום חיבר ספר מופלא בשם "Anatomy Trains" (רכבות אנטומיות) המסביר את תפקיד "הרכבות האנטומיות" בגופנו.

טום הוא זה שלדעתי נתן את ההסבר המדעי, למה שכל מי שכמוני עובדת עם אנשים על שיקום של הגוף כולו בעזרת תרגילי הפילאטיס, יודעת כבר שנים - אי אפשר להתייחס אל הגוף במקטעים אלא יש להתייחס אל הגוף כמשהו מתמשך ורציף ורק כך ניתן באמת לטפל בכאב, פציעה, דפוס תנועה שגוי או בעיית יציבה.

טום בעצם מחלק את הגוף כולו למספר רכבות אנטומיות וטוען שבכדי להגיע לטיפול מעמיק ויסודי בכל פציעה, בעיית יציבה או כאב יש להתבונן על כל השרשרת האנטומית אליה קשור האזור ולעתים אפילו יש ל"טפל" במספר רכבות אנטומיות שכולן מושפעות או משפיעות על האזור המדובר.

הרכבות האנטומיות על פי טום הן:

  • רכבת קדמית ואחורית שטחית

אליה שייכים שרירים ורקמות בחלק הקדמי והאחורי של הגוף ברמה השטחית ביותר. תנועות המאפיינות רכבת זו יהיו תנועות של כפיפה ופשיטה: Flexion + Extension

תפקיד שתי הרכבות לאזן זו את זו. כאשר מותחים רכבת אחת הרכבת השנייה מתכווצת וההפך.

אליה שייכים שרירים ורקמות בחלק הצדי של הגוף. הרכבת עוברת מהצוואר ועד כף הרגל בחלקו הצדי החיצוני של השלד. תנועות המאפיינות רכבת זו יהיו תנועות של כפיפה צדית: Lateral flexion

תפקיד הרכבות הצדיות לעזור לרכבות הקדמית והאחורית לאזן את המרכז ובמקביל לאזן ימין ושמאל.

אליה שייכים שרירים ורקמות בחלק הקדמי והאחורי של הגוף ברמה עמוקה יותר. הרכבת עוברת בצורה אלכסונית ומוצלבת. מטרת הרכבת לסייע בייצוב הגוף בכל המישורים. תנועות המאפיינות רכבת זו יהיו תנועות של פשיטה עם רוטציה Flexion+Rotation וכפיפה עם רוטציה Extension+Rotation

אליה שייכים שרירים ורקמות מבית החזה, השכמה, הזרוע והיד. הרכבת עוברת בחלק הקדמי והאחורי של חגורת הכתפיים. מטרת הרכבת להניע את הגפיים העליונות. הרכבת משתתפת בכל תנועות הגפיים העליונות.

לרכבת זו שייכים שרירים ורקמות שטחיים וגדולים בחלקו הקדמי והאחורי של הגוף. התפקיד של רכבת זו הוא יותר פונקציונאלי -בהעברת כוחות מהחלק התחתון לעליון ופחות יציבתי. רכבת זו נכנסת לייצוב השלד במנחים שונים ממנח העמידה הרגיל (למשל בעמידת ראש) השרירים ברכבת זו משתתפים בכמעט כל תנועה ותנועה בחיי היום יום.

לרכבת זו שייכים שרירים ורקמות ברמה עמוקה יותר מהרכבת השטחית, בחלקו הקדמי של הגוף. בין השאר הרכבת הזו כוללת את הסרעפת, רצפת האגן, הרחב בטני והמקרבים. לרכבת זו תפקיד חשוב מאוד בנשימה נכונה. כמו כן רכבת זו מכילה שרירים מייצבים רבים הקרובים לשלד.

ניתן לומר כי הרכבת הזו נראית יותר תלת ממדית משאר הרכבות.

זהו... נראה לי שזה מספיק לפוסט אחד אבל אני מבטיחה להמשיך ולכתוב על זה עוד בעתיד

אשמח אם תשתפו את הפוסט הזה ותעזרו לי להגיע לעוד אנשים :)

או שתתקשרו עוד היום ונתאם לכם שיעור ניסיון 072-2122408

שלכם,

סילבנה קמחי מן סטודיו קונטרולוג'י.

245 צפיות0 תגובות
bottom of page